Två hjärtan är starkare än ett

Hej igen!

Kom på att jag borde skriva lite mer utförlig information om mig och Pompe, för att ni ska få en bra grunduppfattning om oss.



DET HÄR ÄR VI



Pom d'Api

-
Eller Pompe, som vi kallar honom, föddes i småland år 2000. Han är klassad som svensk ridponny, och hans härstamning är okänd. Han är 147.5 cm i mkh, och mörkskimmel, som börjar ljusna med åren. Att han är klassad som "Okänd" betyder inte att vi inte är helt ovetande om hans härstamning. Vi vet att hans farfar var en korsning mellan fullblod och lippizzaner. Fullblodet ser vi mycket i hans pigga temperament, och Han har ganska tydliga drag efter lippizzaner i kroppen. Hans pappa vet vi inte något om, mer än att han inte var en godkänd avelshingst (där av står härstamning som okänd). Hans mamma var till hälften welshponny, och hon var nog korsad med diverse andra saker. I Pompe går det att ana något åt arab-hållet till, och kanske connemara.
Då Pompe kom in i mitt liv var han sju år. vi köpte honom av en tjej som tröttnat på ridning, och han var helt klart i behov av tillridning.
Så det var där jag fick börja jobba med honom. Han var väldigt pigg och behövde få fötterna på jorden, för att kunna ridas mer ut i skogen och hållas ordentligt på en hoppbana.
Nu har jag haft Pompe i tre år, och vi har fått ett fantastiskt förtroende för varandra. Han har lugnat sig avsevärt, men är fortfarande en väldigt pigg häst, och bör ridas av en säker ryttare. Han är dock inte otrevlig på någotvis, och har aldrig försökt att kasta av mig. Snarare är det levnadsglädjen som får springlusten att sprudla!
Jag har tävlat honom lokalt i hoppning på en "mest för att ha roligt tillsammans" nivå. Han är hoppad L.C och börjar bli redo för sin första L.B, som jag (eller ny ägare) hoppas kunna starta senare i vår.
Dressyren har inte varit mitt största intresse, så därför har jag heller inte tävlat något i det. Dock har han god potential för att komma ut lite, om han får en ryttare som är intresserad av sådant. Han har ett fint steg och är väldigt trevlig att arbeta med.
Något som jag särskillt trivs med tillsammans med Pompe, är att han tyr sig på ett fint sätt till människor. Jag har börjat jobba honom från marken, och det går väldigt bra! Han är en sådan som står lös i stallgången, och alltid är ponnyn som helst blir kelad och ompysslad med. För att testa på skoj, har jag även testat att rida utan träns några gånger, och det fungerar väldigt bra. Han lyssnar och vill lära sig så mycket som möjligt.

Maria Eriksson

Jag tänkte skriva några små rader om mig själv också.
Jag heter Maria, och är född 1993, fylller altså sjutton år i år. Jag bor sju mil norr om Göteborg, i byn Ljungskile.
Just nu går jag första året på gymnasiet på naturvetenskapliga programmet i uddevalla.
Ända anledningen till att jag ska sälja min lilla ögonsten, är att lusten efter att resa tog överhand. Sagt och gjort så ska jag flytta till Australien i ett år, och studera där som utbytesstudent.
Jag började min ridhistoria på grannens shettlandsponny som femåring. När jag var nio år började jag på ridskola, och strax därefter kom min första halv-foder-ponny, ett kärt gammalt gottlandsruss. Mellan det och Pom d'Api har jag hunnit med en lång rad av sköthästar, sommarhästar, ridskolehästar och hopponnysar på extralektioner.
Pompe blev min första ponny, och det hände att jag undrade vad jag gett mig in på under min tillridning av honom, men idag ser jag att det inte finns många andra hästar som har fått mig att utvecklas så som honom.
Nu hoppas jag att det är nästa ryttares tur att utvcklas vidare med hjärtat mitt, och få lika fina år som mig!


Kommentarer
Postat av: Eva

Men det är väl klart att han ska flytta tillbaka till Småland, när matte flyttar down under !! ;)

Vi hör av oss i helgen =)



Eva & Johanna

2010-04-08 @ 06:54:13
Postat av: Till Eva och Johanna:

Ja, passar det bra mellan er så blir det säkert perfekt! bland alla fält därnere skulle Pompe trivas, det är jag övertygad om :)

Vi hörs och ha det bra tills dess!

2010-04-08 @ 14:49:18
Postat av: Eva igen..

Hej igen ;)



Så han är kvar den lilla godingen ;)



Johanna upptäckte honom på hästnet och blev kär igen <3



Har du några spekulanter nu i veckan ??



Han kanske ska tillbaka till Småland nu då iaf... ?!



Mvh Eva & Johanna

2010-06-02 @ 21:54:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0